6/12/2020

Animații in Scratch

Daca dorești să realizezi o animație în Scratch,  poți programa personajul ales de tine să se miște odată cu schimbarea costumelor. Astfel  mișcarea personajului dorit se descompune pe mai multe cadre (sprite-uri) care sunt afișate succesiv. În Scratch, aceste cadre sunt costume ale aceluiași personaj, iar animația este o afișare succesivă a acestora, mai rapidă sau mai lentă, cu pauze între schimbarea costumelor. O ilustrare a realizării unei astfel de animații este programul cu o găină care ciugulește boabe.
La fermă:
Realizați o aplicație practică în Scratch cu tema ”La Fermă”, care să prezinte o animație cu o găină care ciugulește boabe. La apăsarea tastei Spațiu decorul se schimbă și apare în scenă personajul Rooster (Cocoșul).

Alegeți din bibliotecă decorul ”Farm” (Fermă). Trageți din Panoul Evenimente, blocul ”Când se dă click pe Stegulețul Verde” pe suprafața de editare: Panoul de lucru.
 - din Panoul Control trageți blocul ”La infinit”, apoi în interiorul structurii repetitive, introduceți blocul ”Așteaptă 1 sec”, modificați numărul de secunde la 0.2.
- din Panoul Aspect trageți blocul ”costumul următor”.
Am utilizat un bloc cu o structură repetitivă ce rulează la nesfârșit pentru ca găina să ciugulească incontinuu. Dacă numărul de repetiții al structurii repetitive este mai mare decât numărul de costume, atunci ele se vor afișa ciclic. Pentru a schimba costumele personajelor vom folosi blocuri din Panoul Aspect (de culoare mov).
- Urmăriți imaginile!
 

La execuția scriptului veți observa animația creată de schimbarea costumelor personajului.  Secțiunea Costume este accesibilă când este selectat personajul, în timp ce secțiunea Decoruri apare când este selectată scena. Editarea grafică a costumelor presupune utilizarea instrumentelor aflate în partea dreaptă a paginii (creion, gumă, forme, etc.). În secțiunea Costume, puteți crea o copie a desenului anterior (Duplicați) pe care apoi o editați pentru a sugera o altă poziție a aceluiași personaj. Numiți altfel noul personaj creat.


 Scena 2: Realizați un script pentru un nou decor, cîmpul și un nou personaj, cocoșul. Trecerea la noul decor se va face prin apăsarea tastei Spațiu.
 - Încărcați din bibliotecă decorul ”Hay Field”.
- În zona de editare a scriptului personajului Găină vom trage blocul ”Când se apasă tasta spațiu”  din panoul Evenimente și alegem blocul ”schimbă decorul la...” din Panoul Aspect, așa ca în imaginea de mai sus.
- Vom introduce un nou personaj din bibliotecă,  ”Rooster” (Cocoș). Pentru acest personaj, în Panoul de editare a scriptului, contruim secvența: ”Când decorul se schimbă la ...”, se excută blocul ”ascunde” iar Când decorul se schimbă la ”Hay Fileld”, se execută blocul arată (urmăriți imaginea ”script cocos.png”). Observați că scriptul personajului Cocoș pentru animație este asemănător cu cel al personajului Găina. Puteți copia acest script prin selecția secvenței de cod de la personajul Găină cu butonul stâng al mouse-ului și trageți pe personajul Cocoș, așa ca în imaginea e mai jos.

Temă: Realizați animația prin care cocoșul se deplasează spre găină. Continuați cu un dialog al acestor două personaje. Foloseşte-ţi creativitatea şi adaugă în animație tot ceea ce-ţi place!

prof. Ștefania Șoiman