8/02/2025

Utilizarea Inteligentei Artificiale

 Articol

Integrarea instrumentelor cu inteligență artificială reprezintă o oportunitate extraordinară pentru îmbunătățirea procesului educațional, dar necesită o abordare deliberată, etică și bine fundamentată. Alfabetizarea în domeniul acesta ar trebui să ajute elevii și profesorii să înțeleagă atât riscurile, cât și oportunitățile pe care le prezintă IA, pentru a lua decizii corecte în ce privește utilizarea sa.

Succesul implementării IA în educație depinde de disponibilitatea cadrelor didactice, de accesul la resurse și la formare inițială și continuă de calitate, în care aspectele tehnologice sunt grefate pe o pedagogie autentică, relevantă, pragmatică, umanistă.

 Detectarea contribuției IA în diverse teme și produse ale activității elevilor sau studenților

Azi, când instrumentele IA sunt la îndemâna oricui, tentația de a le utiliza frecvent pentru tot felul de sarcini școlare este mare. Unele studii indică deja o dependență a noilor generații de aceste aplicații „magice” care oferă soluții rapide pentru temele de acasă.

Un bun exemplu de diferențiere între produse ale activităților elevilor/ studenților vine din industria editorială. Unele comitete editoriale ale revistelor științifice și-au adaptat procedurile de evaluare, pentru a identifica și a elimina textele care se bazează excesiv pe IA, luând în considerare câțiva indicatori:
  • Expertiza reală a autorului (E-E-A-T: experience, expertise, authoritativeness, and trustworthiness) – prin analiza lucrărilor sale pe aceeași temă
  • Exprimarea specific umană, relativ inegală ca ritm/ cu variabilitate stilistică naturală
  • Formulări, interpretări și idei inedite/ originale
  • Tușe personale – de la exprimarea propriei opinii până la includerea de studii de caz personalizate.

Cadrele didactice pot face aprecierea lucrărilor scrise ale elevilor și studenților utilizând o serie de tehnici și de criterii precum:
  • Concordanță tematică și cognitivă – prin compararea nivelului de realizare a sarcinii de lucru cu performanța anterioară/ cu nivelul elevului la disciplina respectivă
  • Coerența cognitiv-argumentativă – capacitatea elevului/ studentului de a argumenta oral ideile din material
  • Consistența lingvistică – analiza vocabularului folosit și a modului de construcție a frazelor
  • Variabilitatea stilistică naturală specifică exprimării umane (burstiness)
  • Gradul de originalitate a interpretărilor și formulărilor – abaterea față de șabloane (perplexity)
  • Elemente personalizate și reflecții individuale
  • Rigoarea academică – prezența citărilor și a bibliografiei
  • Metadata și formatare – verificarea consistenței în formatarea documentului și a elementelor tehnice
  • Timpul de elaborare – compararea cu durata normală necesară pentru tipul de sarcină. (Puteți avea suspiciuni dacă aduce un material extins într-un interval scurt de timp.)
Desigur, există și instrumente software specializate pentru detectarea conținutului generat de IA (precum GPTZero, Turnitin AI Detection, Copyleaks), însă acestea au limitări semnificative și nu ar trebui să constituie singura metodă de verificare. Abordarea holistică, bazată pe cunoașterea elevului și pe criteriile menționate anterior, rămâne cea mai fiabilă.