5/29/2019

Împreună pentru siguranța online a copiilor

VOLUNTARIAT ORA DE NET
34 de elevi de la Cercul de Ecoturism (4-6 ani), Cercul de Informatică (7-12 ani), Cercul de Cultură și Civilizație Engleză (7-12 ani) din cadrul Palatului Copiilor Suceava au participat la sfârșitul lunii mai la activitățile ce vizezează sigurnața online a copiilor:

  • activitate Cyberbullying/Dependența de Internet;
  • activitate Cetățenia digitală. Alfabetizare şi educaţie media. 

În cadrul activității „Dependența de Internet” am urmat parțial planul propus, întrucât a fost adresat elevilor cu vârsta cuprinsă între 5 și 9 ani, astfel că am inclus sarcini de lucru pe echipe. Elevii au asistat la o prezentare power point referitoare la dependența de internet, în care s-a explicat conceptual de „dependență” și s-a prezentat studiul cu privire la utilizarea internetului. De asemenea au fost discutate situațiile în care elevii utilizează internetul, atuu-rile, dar si efectele negative pe care internetul le are asupra celor ce îl utilizează necontrolat, s-au urmărit filmulețe educative puse la dispoziție de site-ul https://oradenet.salvaticopiii.ro/. Elevii au fost angrenați în activități de grup, au realizat fișe de lucru în care au „vânat” cuvinte pe care ulterior le-au potrivit în coloanele potrivite (Ce îți oferă internetul? Puncte tari/Puncte slabe, Ce exersezi utilizând internetul?, Ce afectează utilizarea internetului?), au completat un chestionar privind dependența de gadget-uri, au realizat o diagramă cu modalități de petrecere a timpului liber, în afara celor ce implică utilizarea internetului și au completat două desene.



La a doua activitate, Cetățenia digitală, s-au prezentat modalități de a bloca și raporta comportamentele de hărțuire online, de a ignora informații neplăcute, de a selecta prietenii cu care interacționează online, de a împărtăși cu precauție, sau deloc, informații (scrise, vizuale) de natură personală (ex. parole, adrese, date de contact etc.) și soluții de prevenire și intervenție (Esc_Abuz și CTRL_Ajutor). De asemenea au fost abordate beneficiile și potențialele pericole asociate cu utilizarea Internetului de către copii, soluții de prevenire și intervenție în caz de abuzuri petrecute online. Elevii au asistat la prezentarea aspectelor privind protecția datelor personale pe Internet. În cazul unor situații nedorite, elevii vor ști cum să blocheze și să raporteze comportamentele neplăcute pe Internet. Prezentarea a fost urmată de ateliere de lucru, copii fiind grupați în echipe, fiecare echipă găsind răspunsuri la întrebări precum: Ce sunt datele personale? Ce drepturi și responsabilități avem pe Internet privind datele personale? Cum putem să ne protejăm propriile date personale? Ce responsabilități avem față de datele personale ale celorlalți? Ce se întâmplă cu datele noastre atunci când ne înregistrăm pentru un cont? Cum folosesc companiile datele noastre? Ce părere ați avea dacă de acum încolo nu veți putea folosi Internetul fără acordul părinților?. Prezentarea celor menționate mai sus s-a realizat prin utilizarea Power Point-ului și a videoproiectorului. 



La a treia activitate Stop Cyberbullying” elevilor le-au fost prezentate modalități de blocare și raporta comportamente de hărțuire online, de a împărtăși cu precauție, sau deloc, informații de natură personală și soluții de prevenire și intervenție în caz de abuzuri online. Elevii au urmărit filmulețe educative puse la dispozitie pe platforma online oradenet.ro și au fost antrenați să discute pe tema celor petrecute cu soluții de prevenire a situațiilor nedorite. Elevii grupați pe ateliere de lucru câte 4, au găsit răspunsuri la întrebările:” 1. Cui transmiţi fotografiile tale private şi cu cine comunici pe Internet? 2. Dacă o persoană cu care comunici pe Internet, dar pe care NU o cunoşti în realitate, îţi propune să vă întâlniţi, ce faci? 3. Dacă o persoană cu care comunici pe Internet, dar pe care NU o cunoşti în realitate, îţi cere să-i spui: numele complet, adresa de acasă, numărul de telefon, şcoala la care înveţi, ce faci? 4. Dacă cineva din persoanele cu care comunici online a făcut comentarii batjocoritoare sau umilitoare despre tine sau despre o fotografie cu tine, ce faci?5 . Dacă cineva îţi transmite sau îţi scrie online ceva ce te-a speriat sau te-a făcut să te simţi incomod sau ruşinat, ce faci?.”


Pe parcursul acestor activități am descoperit faptul că toți copiii sunt familiarizați cu noțiunea de internet, utilizând acest serviciu zilnic, fie pentru jocuri, fie pentru căutarea de informații ori vizionarea de filme. Timpul pe care aceștia îl petrec în fața unui gadget este divers, de la o oră în weekend până la 6 ore pe zi. De asemenea, am aflat că în unele cazuri părinții limitează accesul la internet, însă am întâlnit și situații în care părinții nu au o poziție fermă în ceea ce privește utilizarea internetului.
Prin realizarea acestor activități am conștientizat faptul că pe lângă beneficiile oferite de internet există și pericole, copiii sunt cei mai vulnerabili în astfel de situații, astfel că în continuare ne propunem să derulăm activități referitoare la educația media și la siguranța online a copiilor.
prof. Ștefania Șoiman, prof. Nicoleta Bumbu
Voluntari Ora de net