VOLUNTARIAT ORA DE NET
34 de elevi de la Cercul de Ecoturism (4-6 ani), Cercul de Informatică
(7-12 ani), Cercul de Cultură și Civilizație Engleză (7-12 ani) din cadrul Palatului Copiilor Suceava au participat la sfârșitul lunii mai la activitățile ce vizezează sigurnața online a copiilor:
- activitate Cyberbullying/Dependența de Internet;
- activitate Cetățenia digitală. Alfabetizare şi educaţie media.
În cadrul activității
„Dependența de Internet” am urmat parțial planul propus, întrucât a fost
adresat elevilor cu vârsta cuprinsă între 5 și 9 ani, astfel că am inclus
sarcini de lucru pe echipe. Elevii
au asistat la o prezentare power point referitoare la dependența de internet,
în care s-a explicat conceptual de „dependență” și s-a prezentat studiul cu
privire la utilizarea internetului. De asemenea au fost discutate situațiile în
care elevii utilizează internetul, atuu-rile, dar si efectele negative pe care
internetul le are asupra celor ce îl utilizează necontrolat, s-au urmărit
filmulețe educative puse la dispoziție de site-ul https://oradenet.salvaticopiii.ro/.
Elevii au fost angrenați în activități de grup, au realizat fișe de lucru în
care au „vânat” cuvinte pe care ulterior le-au potrivit în coloanele potrivite
(Ce îți oferă internetul? Puncte tari/Puncte slabe, Ce exersezi utilizând
internetul?, Ce afectează utilizarea internetului?), au completat un chestionar
privind dependența de gadget-uri, au realizat o diagramă cu modalități de
petrecere a timpului liber, în afara celor ce implică utilizarea internetului
și au completat două desene.
La a doua activitate, Cetățenia digitală, s-au prezentat modalități de a bloca și
raporta comportamentele de hărțuire online, de a ignora informații neplăcute,
de a selecta prietenii cu care interacționează online, de a împărtăși cu
precauție, sau deloc, informații (scrise, vizuale) de natură personală (ex.
parole, adrese, date de contact etc.) și soluții de prevenire și intervenție
(Esc_Abuz și CTRL_Ajutor). De asemenea au fost abordate beneficiile și
potențialele pericole asociate cu utilizarea Internetului de către copii,
soluții de prevenire și intervenție în caz de abuzuri petrecute online. Elevii
au asistat la prezentarea aspectelor privind protecția datelor personale pe
Internet. În cazul unor situații nedorite, elevii vor ști cum să blocheze și să
raporteze comportamentele neplăcute pe Internet. Prezentarea a fost urmată de
ateliere de lucru, copii fiind grupați în echipe, fiecare echipă găsind
răspunsuri la întrebări precum: Ce sunt datele personale? Ce drepturi și
responsabilități avem pe Internet privind datele personale? Cum putem să ne
protejăm propriile date personale? Ce responsabilități avem față de datele
personale ale celorlalți? Ce se întâmplă cu datele noastre atunci când ne
înregistrăm pentru un cont? Cum folosesc companiile datele noastre? Ce părere
ați avea dacă de acum încolo nu veți putea folosi Internetul fără acordul
părinților?. Prezentarea celor menționate mai sus s-a realizat prin utilizarea Power
Point-ului și a videoproiectorului.
La a treia activitate ”Stop Cyberbullying” elevilor le-au fost prezentate modalități de blocare
și raporta comportamente de hărțuire online, de a împărtăși cu precauție, sau
deloc, informații de natură personală și soluții de prevenire și intervenție în
caz de abuzuri online. Elevii au urmărit filmulețe educative puse la dispozitie
pe platforma online oradenet.ro și au fost antrenați să discute pe tema celor
petrecute cu soluții de prevenire a situațiilor nedorite. Elevii grupați pe
ateliere de lucru câte 4, au găsit răspunsuri la întrebările:” 1. Cui transmiţi fotografiile tale
private şi cu cine comunici pe Internet? 2. Dacă o persoană cu care comunici pe
Internet, dar pe care NU o cunoşti în realitate, îţi propune să vă întâlniţi,
ce faci? 3. Dacă o persoană cu care comunici pe Internet, dar pe care NU o
cunoşti în realitate, îţi cere să-i spui: numele complet, adresa de acasă,
numărul de telefon, şcoala la care înveţi, ce faci? 4. Dacă cineva din persoanele cu care comunici online a făcut comentarii
batjocoritoare sau umilitoare despre tine sau despre o fotografie cu tine, ce
faci?5 . Dacă cineva îţi transmite sau îţi scrie online ceva ce te-a speriat
sau te-a făcut să te simţi incomod sau ruşinat, ce faci?.”
Pe parcursul acestor activități am descoperit faptul că toți copiii sunt familiarizați cu noțiunea de internet,
utilizând acest serviciu zilnic, fie pentru jocuri, fie pentru căutarea de informații
ori vizionarea de filme. Timpul pe care aceștia îl petrec în fața unui gadget
este divers, de la o oră în weekend până la 6 ore pe zi. De asemenea, am aflat
că în unele cazuri părinții limitează accesul la internet, însă am întâlnit și
situații în care părinții nu au o poziție fermă în ceea ce privește utilizarea
internetului.
Prin realizarea acestor activități am
conștientizat faptul că pe lângă beneficiile oferite de
internet există și pericole, copiii sunt cei mai vulnerabili în astfel de
situații, astfel că în continuare ne propunem să derulăm activități referitoare
la educația media și la siguranța online a copiilor.
prof. Ștefania Șoiman, prof. Nicoleta Bumbu
Voluntari Ora de net