În
săptămâna dedicată Siguranței pe Internet, desfășurată în perioda 10-14
februarie 2020, copiii ce frecventează cercurile de informatică și ecoturism –
meteorologie din cadrul Palatului Copiilor Suceava, coordonate de Dna. Ștefania
Șoiman și Dna. Nicoleta Bumbu, au avut oportunitatea de a se informa asupra
conceptului de cyberbullying și de a conștientiza potențialul de agresiune în
mediul online, sub deviza „fără frică pe internet”.
Activitatea
structurată în mai multe secvențe a durat aproximativ 50 de minute și a fost
încadrată pe tema ”Împreună învățăm cum să fi fără frică pe internet”. Prima
parte a constat în urmărirea unei prezentări PowerPoint, în care cei prezenți s-au familiarizat cu termenul de
cyberbullying, au aflat care sunt modalitățile prin care se poate raporta un
abuz din mediul online și de asemenea au aflat care sunt măsurile necesare pentru
a avea siguranță pe internet. Prezentarea a fost urmată de o dezbatere
în care cele două echipe formate au susținut argumente pro și contra utilizării
internetului. În cea de-a treia secvență, echipele deja formate au primit câte o fișă de lucru
în care au găsit soluții unor situații
– problemă (Radu și Ionuț joacă împreună în echipa de fotbal a școlii. Radu
primește următorul mesaj privat de la Ionuț: „Ești un prost. Cu ultima lovitură
ratată, ai făcut ca echipa noastră să piardă.” Este vorba despre cyberbullying?
De ce?; „Vlad și prietenii săi au postat
câteva minciune despre Anton, pe grupul clasei: „Anton a copiat la testul de
mate. El a fost cel care a spart geamul de la vestiar.” Cum credeți că s-a
simțit Anton? Cum credeți că ar trebui să acționeze Anton?”). Ultima secvență a
fost dedicată accesări site-ului fărăfrică.ro, în care s-au urmărit
mărturisirile unor persoane cunoscute legate de momentele dificile pe care
le-au întâmpinat în mediul online și a site-ului https://oradenet.salvaticopiii.ro/,
care a fost sursa unui material video care a prezentat pericolele la care
tinerii se expun printr-o utilizarea inadecvată a internetului și a rețelelor
de socializare.
În
urma activității, copiii au învățat că mediul de comunicare creat de internet
în afara „lumii reale”, pe lângă beneficii, poate contribui la propagarea unor
situații de exploatare, maltratare ori abuz cibernetic, dacă nu există o
conștientizare prealabilă a consecințelor dezvăluirii informațiilor de
identitate online.
prof. drd. Nicoleta Bumbu, Coordonator cerc ecoturism -meteorologie
prof. dr. Ștefania Șoiman , Coordonator cerc informatică